Dedicated to
my dear wife Eva.
ČERNĚ – řeč autora spisu, děkana starobylé kapituly SS. Petra a Pavla na Vyšehradě, 1862, P. Vojtěcha Ruffera Sv. Bernard dí: „Uznej, o - takto uvedeni Svatí Otcové od ustanovení světa.“ (Mat. 25.34.) – takto uvedeny citáty z Písma Svatého Pán Kristus praví: „Pojďte ke mně všickni“ – takto uvedena přímá řeč Pána Boha Maria sama zvěstovala: „Veselí se duch
můj v Bohu Spasiteli mém.“ (Luk. 1,
47.) – takto
uvedena přímá řeč Bohorodičky |
Sv. Bernard píše: „Kteréž jsou
věci poslední člověka, o nichž sv. písmo praví, že „kdo na ně
pamatuje, nezhřeší?“ (Ekkl. 7, 40.) Jeť to smrt, soud, peklo a nebe. Co nad
smrt strašnějšího? Co nad soud hrůznějšího? Nad peklo nemůže být zajisté nic
nesnesitelného pomyšleno býti. A nebe jest odměna všech spravedlivých.“
Sv. Stibor praví: „Jeden každý má
opatrně žíti a konec života svého uvažovati, aby duch, toto rozjímaje, vždy se
k vyšším věcem povznášel, a lichocení tohoto světa se strachem se
varoval.“
Zpomeň, že Eliáš
opat řekl: „Trojího se lekám: prvního, když duše z těla vyjde;
druhého, když na soud přijdu; třetího když mne souditi budou. Na to zpomínej,
abys osidel pekelných ujíti mohl a do nebeského království přišel.“
Sv. Jarolím
napomíná takto: „Když otcové svatí, spravedliví, ve všem vůli Boží plnící se
mrtvili, a nad hříchy plakali, nad to my, jenž hříšní jsme, plakati a lkáti
máme, na den smrti a na soud Boží zpomínajíce.“
Sv. Jan Zlatoústý
radí: „Uvažujme, co jest v království Božím dobrého, co jest
v pekle zlého, a tak sebe samým poučujme a napravujme. Opatříš-li
v přítomném životě cos příjemného, mysli na království Boží, a za nic ono
pokládati budeš. Uchvátí-li tebe kdy tělesná žádost, vzpomeň na pekelný oheň;
pomni: jak praničemná jest rozkoš hříchů.“
Obsah ↑
Bázeň Boží – její mocné působení.
Theofilakt píše: „Dvojí jest
bázeň: jedna ze zlého svědomí pocházející, kterouž se postrašují, kdož
nepravosti páchají; druhá ale, kterouž milující k milujícím vedeni bývají,
to jest vznešená, o níž sv. písmo dí: „Nemívají nedostatku ti, kdož se Boha
bojí.““ (Žalm XXXIII, 10.)
Sv. Augustin dí: „Čistá bázeň,
bratří moji, toho má do sebe, že pochází z lásky.“
Sv. Řehoř praví: „Bázeň Boží
nepochází z bázně trestu aneb ze žádosti odměny, nýbrž z lásky.“
Sv. Ambrož vece: „Jeť pak též
bojácnost spasitelná, jest také bázeň svatých.“
Sv. písmo dí: „Bojtež se
Hospodina všickni svatí Jeho.“ (Žalm 33, 10.), a: „Blahoslavený
muž, kterýž se bojí Hospodina.“
Sv. Řehoř Naz.
napomíná: „Toho jediného se bojme, abychom ničeho více se nebáli než
Boha.“
A sv. Ambrož
dokládá: „Kdo se Boha bojí, nepotřebuje se ďábla bát.“
Nechť jsi, kdo jsi, příčin máš dosti, báti se.
Sv. Jarolím píše: „Kdo světější
jest a moudřejší, než jiný, tenť se také více boj; neb čím výše stojíme, tím
hlubší jest pád. Právě tito bývají pochoutkou ďáblovou, poněvadž zlých jest
mnoho, a neujdou mu bez toho. Šalomoun padl i David, muž podle srdce Božího
padl. Bojte se tedy, prosím vás, bratři milí!“
Sv. Řehoř praví: „Kdo z nás
může život našich předešlých otců dostihnouti? A přece praví David: „Nevcházej Pane
v soud se služebníkem svým!““
Sv. Pavel píše: „Nejsem sice sobě
ničeho povědom, proto ale nejsem ještě ospravedlněn.“
A sv. Jan
dosvědčuje: „Díme-li, že hříchů nemáme, sami sebe soudíme. Co budeme
činiti my slabé třtiny, an sloupové se třesou?“
Sv. Cyprian dí: „Jako Bůh co
trpělivý otec velmi dobrý jest; tak podobně co spravedlivý soudce jest
strašlivý!“
Bázeň velmi prospívá k spasení.
1. Zapuzuje
hřích a tudíž i peklo. Sv. Bernard píše: „Bázeň Boží jest
jako vítr severní. Nebo jako vítr severní deště rozhání a mračna zapuzuje;
podobně tak bázeň Boží rozhání deště tělesných rozkoší, a zapuzuje mračna
tělesných myšlení. Bázeň Boží jako kazijed očišťuje ode všech nečistot hříchů.“
Sv. Efrem praví: „Kdo se Boha
bojí, podoben jest městu na hoře stojícímu a zděmi obehnanému, z jehož
pohledu bezbožní duchové se třesou.“
Bl. Tomáš Kemp.
napomíná: „Přec by tobě i to prospěšno bylo, kdyby alespoň strach
pekelných muk tebe zkrotil, nemůže-li tebe láska k Bohu ještě od zlého
odtrhnouti. Kdo však i bázeň Boží odvrhuje, nebude moci dlouho v dobrém
státi, ale tím spíše do osidel ducha zlého upadne.“
Sv. Augustin se
táže: „Medle pravím tobě: Žádosti nezřízenou přemožen a svolení
maje, proč se nedopouštíš smilstva aneb cizoložstva? A odpovíš: Poněvadž se
bojím pekla, lekám se pokuty věčného ohně, strachuji se soudu Kristova, hrozím
se spolku s ďáblem, abych nebyl trestán od Boha, a nehořel s tímto. O
dobře činíš, když se bojíš a tou příčinou zlého nepášeš, zachraňuje tebe, a
nepřipouští, aby duch hřešiti chtící zahnul.“
2. Ničí
nepravost a ozdobuje člověka cnostmi, činí ho takto blaženým. Sv. Jan Zlatoústý
učí: „Bázeň Boží zuřivost duší, nešlechetnou chtivost kárá. A netoliko
vyhání zlé náruživosti naše, ale velmi snadno i všelikou přináší cnost. Kde je
bázeň, tam i snaha almužen, i pozornost v modlitbě, i časté slze, i
vzdechy velikou skroušenost mající. Jistě, nic tak hříchy neničí, nic tak zrůst
a pučení cnosti nepůsobí, jako ustavičná bázeň. Proto kdo v bázni nežije,
není snadno, aby právě byl živ, jakož naopak nemožno, aby v bázni žijící
hřešil.“
Sv. písmo dí: „Nebude-li kdo
s pilností držeti se bázně Páně, tohoť dům rychle k vyvrácení
přijde.“ (Ekl. 27, 4.)
„Neboť“, jak vece sv.
Bernard, „všeliká cností budova hned k pádu se chýlí, jestliže této
milosti ztratila ochranu.“
Tou příčinou praví
Šalomoun: „V bázni Hospodinově choď celý den; nebo poněvadž u Boha jest
odplata, naděje tvá nebude podťata.“ (Přísl. 23, 17.)
Tudíž i sv. Pavel
napomíná: „S bázní a s třesením pracujte na spasení svém!“
Sv. Vavřin. Just.
dí: „Kdo chce moudrosti a uměním naplněn býti, a k vrchu
všech cností dospěti, nechť začne u bázně Boží, neboť ona jest posilou duše,
světlem rozumu a nadějí spasení. A protož blahoslavený člověk, ne ten, když
mnoho ví, nýbrž kdož se Hospodina bojí.“
Sv. Bonaventura
praví: „Moudrost dva má kořeny, totiž bázeň a lásku.“
A sv. Augustin
dokládá: „Láska a bázeň Boží vedou ke všemu dobrému.“
3. Dává sílu
k vytrvání. Sv. Bernard toto svědectví dává: „Zkusil jsem
toho v pravdě, že ničím nemůžeme sobě milost tak získati, zachovati a zase
získati, jako když neustále v pokoře a v bázni před Bohem kráčíme.“
Podobně dí sv.
Chrysolog: „Toliko bázeň Boží, kteráž mysl řídí, nepravost zapuzuje a
nevinnost opatruje, trvající dává sílu.“
Dokonalá bázeň jest spojena s láskou.
Sv. František
Salezský praví: „Lidé z pouhé bázně jednající zdržují se poněkud
hříchu, ale proti svému chtíči; rádi by tomu byli, aby směli hřešiti, kdyby
toliko neměli proto zatraceni býti, voní jim skutek hříšný, myslí naň a mluví o
něm s libostí. To není dokonalá bázeň. My proto nemáme hřešiti, abychom
věčnou lásku Boha, všecko milování nejhodnějšího, nerozhněvali.“
Jak dí sv.
Augustin: „Kdo se bojí, miluj; nebo láska ven pudí a vyhání bázeň.“
Miláček Páně píše: „Bázněť není
v lásce; ale dokonalá láska ven vyhání bázeň.“ (I. Jan 4,
18.)
Načež dí sv.
Augustin: „Bázeň připravuje lásce jako místo. Když pak láska přebývati
počne, ven vyhání bázeň, jenž jí připravila místo; neboť čím více roste, tím
více menší bázeň. Není-li však žádné bázně, není, kudy by láska vešla.“
Sv. Bernard
praví: „Nechť bys znal sebe, abys se Boha bál: nechť bys i Boha
znal, abys ho též miloval: prvním býváš k moudrosti zasvěcen, druhým
k dokonalosti přiveden; neboť počátek spasení jest bázeň Boží; a plnost
zákona jest láska.“
Bdíti máme vždy, po celý život.
Sv. Bernard napomíná: „Bděme nad skutky
svými, abychom neopustili, což jest přikázáno, ani se toho dopustili, což jest
zakázáno.“
Sv. Ignác Ant.
píše: „Na modlitbách neustávej. Bdi, duchem nikdy nezdřímaje. Ve
všem buď opatrný jako had, a beze lsti jako holubice. Střízliv buď jako
bojovník Boží.“
Sv. Cyprian dí: „Třeba nám ve
dne i v noci bdíti a na modlitbách trvati.“
Sv. Řehoř
napomíná: „Kdo nebděl ve své mladosti, ať sebe alespoň umoudří ve svém
stáří.“
Sv. Bernard
praví: „Jelikož celý život náš pln jest mnohých pokušení, protož
pečlivého bdění a modlitby jest potřebí, abychom v pokušení nepadli.“
Bl. Tomáš Kemp.
píše: „Máme vždy a všude nad sebou bdíti; neboť protivník náš
nikdy nám pokoje nedá, ani sobě oddechu nepřeje, nýbrž neustává nás pokoušeti.
Totě příčina, že nás Pán Ježíš zlost ďáblovu, užitečnost modlitby, sílu
odpůrcovu a slabost naši zjevuje, učenníky své a všecky své věřící důtklivě
napomíná, aby nad sebou bděli a se modlili, nechtějí-li nepřátelům svým hříšným
žádostem svým podlehnouti.“
Sv. Bernard
praví: „Bratři! Nikde není bezpečností, ani v nebi, ani
v ráji, tím méně v světě. Nebo v nebi klesl anděl
v přítomnosti Boží, v ráji Adam, byv zapuzen, z místa rozkoše a
v světě Jidáš ze školy Spasitele byv vyvržen.“
Sv. Augustin
napomíná: „Nikdo nesmí bezpečným býti v životě tomto, a zde
žijeme v stálém pokušení; aby moha se státi z horšího lepším nestal
se docela z lepšího horším. Pročež boj je, a nikdy nebuď bezpečen. Ďábel
vnuká bezpečnost, aby uvrhl v záhubu, aniž mohou sečteni býti, jak mnohé
již tento stín marné naděje oklamal.“
Sv. Alfons
Liguori píše: „Kdo mní, že má již své spasení jisté a modlitby že mu není
třeba, aby se k blaženosti dostal, tenť zajisté málo jen anebo docela nic
na modlitbu dbáti bude, a tím způsobem zahyne. A naopak kdo svého spasení jest
nejist a vždy ve strachu, aby v hřích nepadl a nezahynul, takový se Bohu
poroučeti bude. Takovému přispěje také Bůh ku pomoci, a tudíž může on důvěrně
doufati, že obdrží milost setrvání a život věčný.“
Sv. Jan Zlatoústý
dokládá: „Nezoufej, nebo Bůh jest milosrdný; nebudeš však příliš
bezpečen, nebo Bůh jest spravedlivý.“
O čem nejčastěji rozjímati máme.
Sv. Bernard píše: „První stupeň
rozjímání záleží v tom, abychom neustále uvažovali, čeho od nás žádá Pán,
co se Jemu líbí.“
Sv. Jan Zlatoústý
učí: „Člověk má uvážiti: co sám je, co v něm, co pod ním, co
proti němu, co je napřed a co napotom.“
Sv. Alfons
Liguori radí: „Nejvíce prospívá rozjímati čtvero posledních věcí člověka
totiž: o smrti, i soudu, a pekle a o nebi. Jest pak tak velmi užitečno
rozjímati utrpení Spasitelovo, při čemž svatou láskou se roztoužíme, Jej
milovati.“
Sv. Bonaventura
toto naučení dává: „Navykni sobě alespoň jednou ve dne a v noci patero
následujících věcí s citem i s myslí rozvážlivou v srdci
uvážiti: jak kratinký život náš, jak tělesná a kluzká je cesta, jak nejistá
hodina smrti, jaktě slavná odměna spravedlivých, a posléz jak strašná bude
pokuta bezbožných.“
Konečně radí sv.
Terezie: „Kdo chce s prospěchem a bez velikého napomáhání svého
ducha rozjímati, tomuť velmi třeba, aby četl v nábožných knihách.“
A dokládá sv.
Bernard: „Neníť to zahálka, čísti a rozjímati, jestiť to nejvznešenější
zaměstnání, s Bohem se zaměstnávati.“
A jak dí sv.
Bonaventura: „Jestiť to přechuť té odměny, jenž pro nás v nebeské
vlasti uložena jest.“
Sv. Bernard učí: „Nejvyšším
mudrctvím budiž tobě ustavičné rozjímání smrti. To, kdekoli budeš a kamkoli se
odebéřeš, stále na smrt pamatuj, na věky nezhřešíš.“
Sv. Augustin
říkával: „Chceš-li dobře umříti, hleď dobře živu býti.“
Sv. Alfons
Liguori píše: „Co duši Boha milující při zprávě brzké smrti nejvíce těší,
jest pomyšlení, že bude takto vysvobozena z tak přemnohých pokušení,
z tak mnohých úzkostí a z tak četných nebezpečenství, uraziti Boha.
Myšlénka na toto nebezpečí byla to též, co sv. Terezie při každém bití hodin
obradovala, anať se těšila, že opět přešla jedna hodina boje; neboť říkala,
v každém okamžení našeho života můžeme se prohřešiti a Boha potratiti.
Tudíž se i stalo, že tato Světice při zprávě brzké smrti místo zármutku
zaplesala jest; uvážilať, že se již brzy ukončí boj a nebezpečenství, potratiti
milost Boží.“
Protož dí sv.
Ambrož: „Kdo zemřel více již nezhřeší, neboť smrt jest hříchů ukončení.“
Sv. písmo dí: „Všickni umřeme,
a jako vody do země se tratíme, z které jsme stvořeni byli. (II- Král 14.) Byť by zde kdo
jakkoli dlouho živ byl. Přece konečně každý umříti musí. „Uloženo jest
všem lidem umříti.“
Jak a kdy umřeš,
nejisto.
Sv. Augustin
praví: „Nevčasná smrt uchvacuje tisícerými způsoby ubohé
smrtelníky. Žádný člověk neví, kdy aneb kde, aneb kterak umříti má, avšak to
zajisté ví, že umříti musí.“
Sv. Bonaventura dí: „V lidských
věcech není nad smrt nic jistějšího; a nic nejistějšího jako hodina smrti.
Starým se ve dveřích; mladým je za dveřmi.“
Bl. Tomáš Kemp.
napomíná: „O člověče pošetilý, co si kladeš živobytí dlouhé, ani
jediného dne jistého nemáš? Jak mnozí se již oklamali a mimo nadání
z životem se rozloučili! Onen zahynul mečem; jiný se utopil; onen
s výšky spadnuv, se zabil; jiný při jídle mrtvicí raněn sklesnul; onen při
hře skonal; jiný ohněm, onen zbraní, jiný morem aneb vraždou zhynul; a tak
všech konec jestiť smrt, a život člověka co stín nenadále pomíjí.“
Proč nám není povědoma hodina smrti.
Sv. Řehoř učí: „Poslední hodina
měla nám dle vůle Pána našeho proto býti nepovědomou, aby nám vždy byla
podezřelo; abychom k ní se ustavičně připravovali, ješto ji předzvídati
nemůžeme. Poněvadž ale ani čas smrti budoucí neznáme, ani po smrti oučinkovati
moci budeme, nezbyde, leč abychom před smrtí čas darovaný dobře vynakládali.“
Sv. Augustin píše: „Veliká jest
milosrdnost Boží i v tom, že den života tobě učinil nejistý, abys nevěděl,
kdy se odsud odebéřeš; ano, že denně doufáš jednou se obrátiti, i v tom
jest veliké jeho milosrdenství. Ostatně kdyby den byl oznámil, bylo by to
některým příčinou, že by, bezpeční jsouce hojněji, hřešili. Dalť tedy naději
k prominutí, ale abys více nehřešil. Obrácení tvému slíbil Bůh odpuštění,
tvému odkládání ale neslíbil dne zejtřejšího. Poněvadž nevíš, v kterou
hodinu smrt přijde, tedy ustavičně bdi, aby tě nalezla připraveného, až
přijde.“
Sv. Klimakus
praví: „Jakožto jest člověku chléb ze všech ostatních pokrmů
nejpotřebnější: rovněž jest také člověku více třeba bedlivého smrti rozjímání,
nežli jiných darův a spasných cvičení.“
K smrti se
vždy hotov a připravuj.
Sv. Augustin
napomíná: „Předcházejme den, kterýž překvapovati v obyčeji má. Na
den svého odchodu a na čas soudu ustavičně mysleme.“
Sv. Bonaventura
praví: „Věz: že nikdo nehledí s radostí a s dobrou myslí smrti
vstříc, leč kdo se k ní v životě svém dobrými skutky připravil.“
Protož píše bl.
Tomáš Kemp.: „Blahoslavený, kdo hodinu smrti své stále před očima maje,
každodenně k smrti se chystá. Jestli jsi kdy viděl člověka umírati, považ,
že i ty tou cestou půjdeš. Když jest ráno, pomysli, že snad večera nedočkáš. A
když nastal večer, nechtěj sobě slibovati den zejtřejší. Budiž tedy vždycky
hotov, a tak tvůj život spořádej, aby tebe smrt nepřekvapila nepřipraveného.“
Sv. Bernard dí: „Bídný člověče,
proč se každou hodinu nehotovíš? Mni, že jsi již mrtev, ješto víš, že jest ti
nevyhnutelné zemříti. Uvaž, jak se oči v hlavě obracejí, žíly v těle
trhají, srdce bolestí puká.“
Sv. Terezie
říkávala: „Dle mého zdání měli bychom spíše mysliti na to, jak zemříti
máme, nežli na to, jak bychom žíti chtěli, jelikož všecko tak rychle pomíjí.“
Smrt výborná to učitelka, od ní se učme.
Sv. Augustin
praví: „Nic tak před hříchem nevaruje, jako časté rozjímání.“
Sv. Řehoř dí: „Kdo jakým
v smrti bude, uvažuje, jest v jednání vždy bojácný, a tudíž žije před
obličejem Stvořitele svého. Ničeho, co pomíjí, nežádá; hříšným žádostem odpírá,
a tak řka za mrtvého se považuje; an ví, že jedenkráte umříti musí. Dokonalý
zajisté život jest rozjímání smrti.“
Sv. Fulgenc píše: „V hodině smrti
se člověku otvírají oči, tu poznává své hříchy, vidí dobré i zlé skutky, kteréž
kdy vykonal, vidí před sebou ty osoby, které k hříchu svedl, třese se před
soudcem a trestem, který za ně zasloužil.“
Pročež radí sv.
Cyprian: „Pamatuj na smrt svou a nebudeš hřešiti.“
Sv. Řehoř praví: „Smrt spravedlivých
jest dobrým ku pomoci, zlým ku svědectví; aby čím převrácení bez výmluvy hynou,
tím sobě vyvolení příklad berouce, žili.“
Bl. Tomáš Kemp.
vece: „Šťastná duše ta, kteráž na poslední svou hodinku, jíž všecka
vezdejší radost a žalost, chvála a hana se skončí, často pamatuje.“
Sv. Cyprian dí: „Není hoden, aby
při smrti útěchy došel, kdož na to, že jest smrtelným, nemyslel.“
Sv. Řehoř učí: „Že milosrdnost
Boha všemohoucího zapomíná na toho, kdo zapomínal na spravedlnost Boha
všemohoucího: poněvadž, kdokoliv se Ho nyní co spravedlivého nebojí, nelze, aby
Ho nalezl milosrdným.“
Hugo od sv.
Viktora praví: „Poněvadž duše hříšná z lásky ku světu a z tělesné
rozkoše lásky k Bohu se spustila, budeť bídná v hodinu smrti od Boha
opuštěna, a ďáblům odevzdána k pekelným mukám.“
Sv. Bonaventura (v knize své
„Sedmero pohnútek k pohrdnutí světem“) píše: „Zřídka jen se
stává, aby kdo v smrti dosáhl milostivě prominutí, kdož zdráv jsa Boha bez
ostýchání urážel. Toho tvrdím, že onen dobře nekončívá, kdož vždy byl špatně
živ. Nemiluje tedy světa, aniž co v něm jest.“
Svaté písmo dí: „Draháť jest
před očima Hospodinovýma smrt Svatých jeho.“ (Žalm 115.) „Ale smrt hříšníků
nejhorší.“ (Žalm 33.)
Načež dí sv.
Bernard: „Smrt cnostných a spravedlivých jest ovšem drahá, neboť činí
konec všemu namáhání, jest jakožto dokonání vítězství, otvírá vchod do
blaženosti; ale smrt hříšníka jest strašná, ona činí jeho rozkošnému životu
konec, a uvrhuje jej do věčného trápení.“
Sv. Pavel píše: „Cokoli rozjímá
člověk, toť bude i žíti.“ Což také sv. Alfons Liguori tvrdí,
řka: „Jak kdo zde živ byl, tak také též zemře.“
Sv. Augustin
napomíná: „Jedenkaždý se připravuj na poslední den svůj; neboť jaký
z tohoto života vykročíš, takový budeš onomu budoucímu životu odevzdán.“
Sv. Cyprian píše: „Na zavolání
ubírá se odtud spravedlivý k trápení.“
Sv. Bonifác
praví: „Že smrt též kmotrovstvím stojí. Tu totiž, když ze světa jdeme.
Dáť ona nám v tu poslední hodinu jmeno, kteréž celý náš budoucí život
jedním slovem naznačí, a kteréž nám na věky zůstane. Nazveť tě buď požehnaným
aneb zlořečeným.“
Šalomoun praví: „Padne-li strom
na poledne, aneb na půlnoc, na kteréžkoli místo padne, tuť bude.“ (Kaz. 11, 3.)
Což bl. Diviš
Kart. takto vykládá: „Stromem vyrozumívá se člověk, pádem smrt, polednem
horlivost lásky a milost Ducha sv., půlnocí naznačuje se nešlechetnost. Smysl
tedy slov těch jest, že člověk v kterékoli náklonnosti zemře, v té že
i na věky setrvá.“ Tak podobně i sv. Bernard tato slova písma
svatého vykládá.
Sv. Ambrož (Lib. De bono
mortis, c. 8.) píše: „Jestliže lidé smrt za strašnou pokládají, neníť ona sama
v sobě hrůznou, ale mínění o ní, jež sobě každý dle své náklonnosti
vykládá, aneb se dle svého svědomí leká. Pročež jedenkaždý obviňuj ránu svědomí
svého, a ne krutost smrti. Nad to, spravedlivým jest smrt pokojný přístav,
vinníkům přichází co zahynutí.“
Sv. Jan Zlatoústý
říkával: „Smrti se nebojím, ovšem, ale bojím se zle umříti.“
Sv. Augustin (Serm. 57.)
píše: „Nejmilejší, chcete-li se dověděti, s jak velikým strachem a
bolestmi duše se odděluje od těla, bedlivý pozor dejte. Přijdouť
andělové, aby duši pojali, a před Boha a před soud strašného soudce přivedli; a
tu ona, vzpomínajíc na zlé a převrácené skutky své, jež ve dne v noci páchala,
trne a počíná o odklad prositi, řkouc: „Popřejte mi
lhůtu, aspoň jednu hodinu.“ Na to, jakoby všechny její
skutky mluvily, řeknou: „Ty jsi nás zpáchala, tvoji
jsme činnové, neopustíme tebe, nýbrž vždy při tobě setrváme, s tebou se
k soudu odebéřeme.“ Takto se děje s duší hříšníka, kteráž se
s hrůznou bázní odlučuje od těla, a nespravedlnostmi přeplněna odebírá se
odtud.“
Spravedlivý se smrti neleká, nechť je jakákoliv.
Sv. Augustin
píše: „Duše spravedlivého když se odlučuje od těla, nebojí a neleká se,
ale spíše s radostí velikou ubírá se, a s plesáním k Bohu
spěchá, doprovázena jsouc svatými anděly. Nyní se, bratří, této hodiny bojte,
abyste se pak nelekali, teď ji předcházejte, abyste napotom bezpečnými byli.“
Sv. Jan Zlatoústý
dí: „Co jest uškodila ukrutná smrt spravedlivým a sv. mučeníkům?
Dopomohla jim spíše do nebe.“
Sv. Anselm praví: „Dobrým to
neškodí, bývají-li usmrceni aneb smrtí náhlou uchváceni; neboť neumírají náhle,
když vždy na to pamatovali, že umrou. Neb dle sv. písma, v kteroukoli
hodinu se stává smrt spravedlivému vždy prospěšnou.“
Smrt nám otvírá bránu k životu lepšímu.
Sv. Cyprian píše: „Kdožby se
nesháněl po tom, co k jeho lepšímu jest? Kdožby v podobu Kristovu
přejinačen a přeobrazen býti nežádal? Kdožby se nechtěl v oné přeradostné
slávě nebeské rychleji octnouti, jakož sv. Pavel mluví: „Ale naše obcování
v nebesích jest: odkudž i Spasitele očekáváme, kterýž promění tělo
ponížení našeho připodobněné k tělu jasnosti jeho.“ (Fil. 3, 20.) Takovíto že
budeme, i Kristus Pán přislibuje, anť Otce
prosil, abychom byli s Ním, a radovali se s Ním v stáncích
nebeských. (Jan 17, 24.) Buď tedy kdo buď, jsa v naději, že se k trůnu
Kristovu a k jasnosti říše nebeské dostane.“
Sv. Augustin
toužebně volá: „O kdy přijdu Pane, a ukáži se před tváří Tvou? O dni
přejasný, v kterémž uslyším: „Vejdi v radost Pána
svého, vejdi v radost věčnou, do domu Pána Boha svého; kdež bude život
sladký, milý, bezpečný pokoj, šťastná věčnost, věčné blahoslavenství.““
Sv. Alfons
Liguori praví: „Nikdo nemůže do nebe vejíti a k patření na Boha se
dostati, leč prvé prošel branou smrti: „Tak jest brána Hospodinova,
spravedliví vcházeti budou do ní.““ (Žalm 117, 20.) Tudíž se na smrt
obrátil sv. Jarolím, slovy sv. písma takto ji prose: „Otevři mne,
sestro má! Hle! Ó smrti, ty-li mně bránu otevřeš nelze se mně dostati
k požívání Boha.“ Tak povzbuzovala sv. Symforosa syna svého, aby muky trpělivě
snášel: „Pomni,“ pravila, „život se ti neodnímá, toliko
v lepší se proměňuje.“
Smrt jest jen
přechod a návrat k Otci, k Bohu.
Sv. Cyprian (Tract. De
mortal.) píše: „Smrt jest pro nás jen přechodem k nesmrtelnosti.
Život věčný nemůže nám nastati, leč bychom se dříve odtud vyhostili. Prošedše
časný věk tento, přistane k břehu věčnosti.“
Podobně dí sv.
Jarolím: „Smrt není rozloučení, ale z smrti do života jest průchod. Ty
půjdeš k otcům svým v pokoji.“ (I. Moj. 15, 15.)
Sv. Jan Zlatoústý
tato slova sv. písma vykládá takto: „Nepravil Hospodin: umřeš; nýbrž pravil: půjdeš jako
putující a stěhující se z vlasti do vlasti.“
Sv. Tomáš Aqu.
nazývá smrt: „Spaním pro naději vzkříšení.“
„A konečně,“ jak dí sv.
Cyprian, „nemáme se zdráhati proti vůli Boží, alebrž když nás volá Pán,
ochotně se k Němu bráti, po Bohu toužiti.“
Dobrá rada k zapuzení strachu smrti.
Sv. František
Salezský praví: „Někteří lidé lekají se smrti až hrůza, jiní zase bojí se
příliš málo; to i ono jest nebezpečné.
Ti,kdož se přílišnou bázní uchvátiti dají, jsou v nebezpečenství, aby
nezoufali; a ti, jenž se smrti zcela nebojí, bývají snadno k hříchům
zavedení.“ Tudíž tvrdí staří otcové, že jest třeba, abychom se zlatou
prostřední stezkou brali, smrti se báli i nebáli, alebrž pokorně v dobrotu
a v zásluhy Spasitele spoléhali. Se strachem smrti musí též spojena býti
pokojná, nadějeplná důvěra, ješto Bůh tak mnohých prostředků k šťastné
smrti pro nás ustanoviti ráčil. Zvláštní prostředek jest žel a lítost, jenž
tolik působí, že skrze ni všechen a každý hřích smazán býti může. Dále jmenuji
zde svátosti, jenž jsou ve svaté církvi složeny, a jimiž v stav milosti
Boží opět býváme uvedeni a od viny a trestů osvobozeni. O jak jsou šťastni ti,
kteří nábožným životem k blažené smrti se připravují! A pokojně, čehokoli
Bůh ustanoví, očekávají, a zcela se do prozřetelnosti Boží odevzdávají. Všickni Svatí
činili takto: Někteří zvolili sobě některou část roku, v níž se jedině
rozjímáním smrtí zabývali; jiný ustanovili k tomu některé dni
v měsíci neb v týdnu, a jiní denně jistou hodinu. „Na smrt
mysliti jest zajisté myšlení prospěšné, a vždy se jím zaměstnávejme, kdykoli se
na lůžko ubíráme; živě si tu představujeme, že podobně budeme jednou do hrobu
vpuštěni, a spánek že jest obraz smrti.“
Sv. Pavel (k Žid. 9, 27.) píše: „Uloženo jest lidem, jednou umříti, a potom bude soud.“
Sv. Alfons
Liguori praví: „Není žádné pochybnosti, že bude jedenkaždý okamžitě po svém
skonání skoumán a souzen.“ Vyplývá to docela světle ze slov Eklesiastika (Ekl. 11, 28.), kdež se praví: „Nebo snadné jest
Bohu, v den skonání odplatiti jednomu každému podle skutku jeho. Neboť při
smrti člověka obnažují (vyjevují) se skutkové jeho.“
Úplnou o tom jistotu poskytuje nám sv. Evangelium, vypravujíc o
boháči, který hned po své smrti v pekle byl pohřben a trápen. O zbožném
pak žebráku Lazarovi praví se, že hned po své smrti nesen jest od andělů do
lůna Abrahamova. (Luk. 16, 22.)
Sv. Jan Damascen.
píše: „Jak mile ducha vypustíme, budou naše skutky jako na váze
skoumány.“
Ohledávati se
budou všecky hříchy myšlének, žádosti, řeči, zalíbení, skutků, opuštění a
pohoršení. Vše bude váženo na váze Božské spravedlnosti, a budeš-li
v nějakém hříchu shledán a pravé-li jsi pokání za ně neučinil, běda tobě,
ztracen budeš.
Pročež napomíná
sv. Alfons Liguori: „Všickni se tedy k tomu připravovati musíme, že se
jednou před stolicí Pána Ježíše ukážeme, abychom tam skoumáni byli stran všeho
dobrého i zlého, co jsme konali, a souzeni byli podle zásluh neb provinění
svých. Jak dí sv. Pavel: „Všickni mi zajisté ukázati se musíte
před soudnou stolicí Kristovou, aby přijal jedenkaždý vlastní věci těla, jakž
činil buďto dobré, neb zlé.“ (II. Kor. 5, 10.) Obsah
↑
Načež sv.
Augustin odpovídá: „Sám Pán v Evangelium učí (Mat. 24, 14.): „Pak že den soudu
nastane, když všem národům Evangelium zvěstováno bude.““
Podobně sv.
Jarolím dí: „Znamení příchodu Páně jest hlásání Evangelium po veškerém světě,
aby nikdo výmluvy neměl.“
„Kdy pak se končí
svět tento a nastane den soudu,“ dí sv. Augustin, „nejisto pro
nás; toho nám věděti nepřísluší.“
Sv. Hypolyt (Lib. De consum. Mundi) píše: „Poslední příchod Kristův bude slavný,
poněvadž přijde s nebe s mocí, s anděly v slávě Otce svého.
Tento jeho slavný příchod předejdou Enoch a Eliáš; a prorokovati budou tisíc,
dvě stě a šedesát dnů, jsouce oděni v žíně. Budouť pak konati divy veliké,
aby tím způsobem k pokání pohnuli lid v hrozných nepravostech žijící.
A bude-liť jim kdo chtíti uškoditi, vyjde oheň z úst jejich, a spálí
nepřátely jejich. Ti mají moc zavříti nebe, any nepršelo ve dnech Antikrista, a
promění vodu v krev. A když Enoch a Eliáš dokonají čas kazatelství svého,
zahynou mečem šelmy Antikrista, kteroužto šelmu viděl vstupovati Daniel (Dan. VII.
21.) z propasti, aby s Enochem a Eliášem boj svedla, je
přemohla a zabila, proto že nechtěli čest vzdáti ďáblu.“
Sv. Augustin o
tom píše: „Když Antikrist, syn ďáblův, ve vší zlomyslnosti tři léta a
půl, jakož předpovědíno jest (Dan. XII.), velkým
pronásledováním veškerý svět potrápí; když všechen lid Boží všelikými tresty
zmučí; Eliáše a Enocha zabije, a ostatní ve víře setrvající mučenictvím
okorunuje: přijde naň posléz hněv Boží, jakož napsal sv. Pavel, řka: „Kteréhož Pán
Ježíš Kristus zabije dechem úst svých.““ (II. Tes. 2,
8.)
Popis, jak se soud Boží díti bude.
Sv. Efrem o tom
píše takto: „Při konci světa, když nastane druhý příchod Pána a
Spasitele, objeví se nejprv u veliké slávě a u nesčetném množství andělů
svatých kříž v oblacích, nepřátely ovšem lekajíc a mučíc, věřící však
osvětlujíc, obžalujíc a příští Soudce oznamujíc, tu se sv. kříž na nebi zářiti
počne. Kterak nám tehdáž bude, až uslyšíme hlas trouby s nebe se
ozývající, a všecky od počátku zemřelé, spravedlivé i nespravedlivé, dobré i
zlé probuzející? Tu, když hlas trouby zazní, vzchopí se z hrobů svých
všecky lidské kosti, a rozběhnou se, klouby a svazy své naspěch vyhledávajíce.
Tu spatříme všecko lidské plémě vstávati, každého z místa svého, a
k soudu se shromažďovati. Na rozkaz totiž krále nebeského vydá země všecky
mrtvé, podobně i moře; a cokoli z lidských těl buď zvěř uchvátila a buď
ryby pohltila neb dravec pták rozsápal, splyne v stav předešlý, a všickni
v okamžiku vstavše, postaví se před stolici soudnou, tak že ani jediný
vlas z hlavy chyběti nebude. Tu spatříme ohnivou řeku, proudící se od
východu slunce až k západu – tímto ohněm zhynou pramenové, vyprahnou řeky,
vyschne moře, vítr se zboří, hvězdy s nebe jako listí padati
budou, slunce zčerná, měsíc se promění krev, nebe se svine jako kniha (jako
list pergaménu). (Zjev. 6, 12.) – Tu uzříme vyslané anděly sem tam
rychle se rozbíhající; tu spatříme nebe nové i zemi novou, v nichž přebývá
spravedlnost. (Zjev. 21, 1.) Tu uhlídáme strašný ten stolec a
sedícího na něm Boha a nesčíslné tisíce andělův. Aniž s třesením vúkol
stojí. – V této hodině každý bojácně přemítati bude, kterak oučet klást
bude. A tlačí-li ho vědomí hříchů, za které pravé pokání neučinil, bude státi
smuten, zarmoucen a bědujíc, očekávaje ortel, který nad ním má býti vynesen.“
Spravedlivý soud, ale strašný.
„Když přijde čas
uložený, já právě souditi budu.“ (Žalm 74, 3.)
Sv. Bernard
praví: „Co činí se sousedy nespravedlivými, kterýž i samu spravedlnost
souditi bude? Přijde den soudu, kdež větší ceny budou míti srdce čistá, nežli
slova chytrá, a svědomí dobré více nežli plné měšce, ješto Soudce onoho ani
slova neoklamou, ani dary nenakloní.“
Bl. Tomáš Kemp.
píše: „Tehdáž se pozná, že moudrým byl na světě ten, kterýž se naučil,
sprostým a potupeným býti pro Krista. Tehdáž milé bude každé protivenství
trpělivě snášené, a všeliká tu nepravost umlkne. Tehdáž radovati se bude každý
nábožný, a truchliti každý tupitel náboženství.“
Sv. Efrem vece: „Blahoslavený
člověk, jenž tehdáž zaslechne onen blaživý hlas: „Pojďte požehnaní
Otce mého, vládněte královstvím vám připraveným od ustanovení světa.“ (Mat. 25, 34.) Tehdáž
spravedliví, když se v oné podivuhodné slávě uzří, sami k sobě v udivení
řeknou: „Zdaliž medle já to jsem? A kterak jsem takovéto slávy za
hodného uznán?““
Sv. Bonaventura
praví: „Uvažuj, kterak se ono oddělení díti a jakou hořkostí
skončeno bude. Spravedliví, pokorní a tiší budou postaveni na pravici, pyšní,
závistiví, chlípní atd. budou strčeni ne levici, a již se věčně nesejdou, nikdy
více.“
Sv. Augustin
píše: „Co jsi počneme v onen strašný den soudu, když se Pán, světlem vojska
nebeského obklopen, na trůn slávy své posadí, a řekne: „Já jsem, o
člověče, snášel rány pro tebe, byl jsem bolestně bičován, trním korunován,
uplván, posmíván, na kříž přibit, kopím prohnán, a abys ty byl od smrti
vysvobozen, duši jsem v mukách vypustil. Viz hřebův známky, jimiž přibit
na kříži jsem pněl. Viz proklaný můj bok. Tvé bolesti jsem převzal, abych tobě
slávu získal. Pohřben ležel jsem v hrobě, abys panoval v nebi. Proč
jsi zmařil, co jsem pro tebe snášel? A poněvadž jsi při všech zlých svých
skutcích ku kajícnosti útočiště vzíti nechtěl, nezasluhuješ, abys od zlého
výroku byl osvobozen. Jaké tu pak bude skřípění zubů!““
Hugo od sv.
Viktora dí: „Soudce sám bude přísný žalobník tvůj. A s ním budou na
tebe před Bohem žalovati také dobří i zlí duchové. Dobří, poněvadž jsou Bohu
spravedlnost dlužni; zlí, proto že pozorni jsou na tvou nešlechetnost.“
Sv. Prosper
praví: „Co učiníme při velebnosti Soudce tak přísného? Jaké výmluvy
předestříti bude nám možno? Či snad tam některých vymluví tělesná křehkost? –
Co odpovědí, když jim Pán řekne: „Mohli-li jste, proč jste hříšným
žádostem neodpírali? Nemohli-li jste, proč jste proti hříchům pomoc mou
nevyhledávali? Aneb poranění byvše, proč jste pokáním na ránu svou léku
nepřičinili?“ Ale oni oněmějí. Tehdy řekne Soudce: „Svažte jim ruce i
nohy, a uvrzte je do temností zevnitřních, tam bude pláč a skřípení zubů“ (Mat. 22, 13.), „tam jejich červ
nezemře a jejich plamen neuhasne.“ (Mar. 9, 43.)“
Právem se soudu toho každý leká.
Papež Innocenc
III. píše o soudu Božím takto: „O jak veliká bude tehdáž bázeň a hrůza,
jak usedavý nastane pláč a nářek! Neboť jestliže se i sloupové nebeští třesou,
a pohybují od žehrání jeho (Job 26, 11.), jestliže i jednatelé pokoje hořce plakati
budou, (Isai. 33, 7.) co pak učiní
hříšníci? Jestliže spravedlivý sotva spasen bude, bezbožná a hříšník kde se
ukáží? (I- Petr 4, 18.) Tou příčinou volá
Prorok: „Nevcházej v soud se služebníkem svým, Hospodine; neboť by
nebyl spravedliv před Tebou nižádný živý.“ (Žalm
142, 2.) Neboť „budeš-li nepravosti šetřiti, Hospodine, Pane, kdo obstojí?“
(Žalm 129, 3.) Zajisté, kdož by se nebál Soudce
všemohoucího, nejmoudřejšího a nejspravedlivějšího?“
Sv. Efrem praví: „Veliký bude
tehdáž strach a hrůza, když se ony strašné knihy otevrou, v nichž jsou
zapsány skutky naše, i činy, i slova, a cokoli jsme konali v životě tomto,
domnívajíce se, že skryti jsme před Bohem, jenž zkoumati ledví i srdce, tamť i
myšlení i úmyslové srdce zaznamenáni se naleznou. Hrůzný jest tam soud, kdež se
bez svědků všecko objeví. Tam jsou přítomny tisíce tisícův Andělů i Archandělů,
Cherubínů i Serafínů.“
Sv. Anselm praví
ve svých rozjímáních: „O duše hříšná, neprospěšný a suchý strome, určený
k věčnému ohni! Co odpovíš v den onen, když se od tebe požádá oučet
ze všeho tobě uděleného času až do posledního okamžení? Ach, co bude
z tvých lehkovážných a hříšných řečí, co z tvých bezbožných,
neužitečných činů?“
A sv. Ambrož
dokládá: „Běda mně, jestliže hříchů svých neoplakávám, a v noci
stávaje, před Tebou z nich se nevyznávám!“
Jak onomu strašnému soudu ujíti, jak jej zmírniti.
1. Jej
v paměti měj. Sv. Hipolyt píše: „Seznali jste jak strašný soud nás
očekává; na to denně starostlivě mysleme; o tom ve dne v noci přemýšlejme
všude.“
Sv. Řehoř
napomíná: „Bratři nejmilejší, den tento před oči sobě klaďte; o tom dnu se
vší pozorností přemýšlejte, život napravujte, mravy měňte, hříchy pokoušející
odpíráním přemáhejte, zpáchané pak slzami kárejte. Neboť na příchod věčného
Soudce tím bezpečněji zříti budete, čím více nyní, strachujíce se, jeho
přísnost předcházíte.“
Sv. Jarolím
praví: „Kdykoli onen den rozjímám, na celém těle se třesu: nebo buď že
jím, aneb piji, aneb co jiného konám, vždy se mi zdá, že ona strašná trouba zní
mně v uších: „Vstaňte mrtví, pojďte k soudu!““
2. Sám sebe
suď a pokání čiň! Sv. Pavel píše: „Kdybychom sami sebe rozsuzovali,
nebyli bychom zajisté souzeni.“ (I. Kor.
11, 31.)
Načež dí sv.
Bernard: „Dobrý to soud, jenž mne z onoho přísného božského soudu
vysvobozuje a před ním ukrývá. Pročež
souditi budu zlé i dobré skutky své. Zlé budu hleděti činy lepšími napraviti,
slzami zmazati, postmi pokárati. Co se dobrých skutků tkne, pokorně o sobě
smýšleti budu, pokládaje sebe dle příkazu Páně za sluhu neužitečného. Sám své
snahy skoumati budu, aby Pán ničeho nenalezl na mně neproskoumaného. Neboť
totéž nebude dvakráte souditi.“
3. Zlého se
chraň, a dobře čiň! Sv. Efrem praví: „V onen den soudu nikdo nám nebude moci
přispěti, leč svaté obcování a dobré skutky, které tam s sebou přineseme.“
Sv. Jarolím
napomíná: „Věru, bratře, rozkošník jsi, jestliže i zde se chceš veseliti se
světem, i napotom kralovati žádáš s Kristem.“
Sv. Jan Zlatoústý
učí: „Toliko hříšníkům jest soud strašný, spravedlivým jest příjemný; nebo
tehdáž udělí Bůh chválu každému, jakou sobě svými dobrými skutky zasloužil.“
Konečně sv. Petr
Chrysolog radí: „Bratři, milosrdností k chudým milosrdenství sobě
zaopatřme, abychom trestu byli sproštěni, a o spasení svém ujištěni. Neboť řekl
Pán: „Blahoslaveni milosrdní, nebo oni milosrdenství dojdou.““
Sv. Alfons
Liguori praví: „Jisto jest, křesťané moji, jeť to článek víry, že peklo
jest. Po ukončeném soudu budou spravedliví v nebesích míti slávu, hříšníci
pak věčnou obdrží pokutu,jenž jim v pekle připravena jest. „I půjdou tito do
trápení věčného: ale spravedliví do života věčného.““ (Mat. 25, 46.)
Sv. Augustin
píše: „Což by Bůh nemohl učiniti, aby těla zatracenců trápena byla ohněm
věčným, kterýžto stvořil tento svět naplněný divy nesčíslnými?“
Věčná pravda
Kristus Ježíš pravil: „Umřel bohatec a pohřben jest v pekle.“ (Luk. 16, 22.)
Někteří učitelové
smýšlí, že o boháči pohřbeném v pekle mluvil Pán jenom v podobenství,
jsou ale jiní učitelové, ze jmena sv. Ireneus, sv. Jan Zlatoústý, sv. Řehoř, sv. Ambrož, Kliment
Alexandrijský, Origenes, Tertulian, Eutymius, tito mají za
to, že skutečný příběh jest. Buď jak buď, Pán Ježíš, Syn Boží, miloval pravdu
neomylnou. Lazara jmenoval Pán jmenem vlastním. Kteréhož Lazara sv. církev uznává za
svatého. A ačkoli boháče nejmenoval Pán jmenem vlastním, z příčiny: že
památka hříšníků pomine, i kdyby v nejdražším šarlatu byli chodili,
pomine; starobilá nicméně tradice svědčí: že sloul vlastním jmenem Nynkusys,
aneb Epulo, tj.: bohatec, a byl skvostně hodující panoš v Jerusalemě.
Eutymius dokazuje: že nepochybně živ byl v městě v Jerusalemě za času
Krista, a proto také že jej Pán pro hlubší dojem bázně židům připamatoval. Tedy
Epulo, nešťastný boháč, pohřben jest v pekle. A proč byl pohřben v pekle?
Proto: že neměl ani citelného srdce k Bohu ani k bližním.
Peklo, trest to strašný a bída hrozná.
Sv. Augustin (De triplici hab.
C. 2.) píše: „V pekle trápí hříšníky mnohá muka: nesnesitelná zima a
horkost ohně nehasoucího, jak dí Pán: „Tam bude pláč a
skřípění zubů.“ (Mat. 22, 13.) Pláč a slzení oči pochází
z palčivosti, skřpění pak zubů působívá zima. Proto také řekl
sv. Job: „Z vod sněžných přejdou náramnou palčivost.“ (Job 24, 19.) Z těchto
dvou pochodí nepočetné druhy muk, totiž: nesnesitelná žízeň a hlad, hrůza a
strach,přítomnost ďáblů, hryzení svědomí, ohnivé slzy, vzdechy bídy, trest bez
konce, a nejvíce zavržených bolí ztráta Boha, ztráta nebe, ztráta radostí
nebeských.“
Sv. Jarolím
praví: „Ti, jenž v pekle jsou, jiných písní nezpívají, než trojí
bědu, řkouce: „Běda, že pro krátkou vůli, povolnost svým chtíčům nebeských
rozkoší jsme se chybili! Běda, že jsme Boha a Jeho Svaté rozhněvali a
potratili! Běda, že jsme se v pekelné bydlo dostali, z něhož
vykoupení není.“
Muka v pekle dle zasloužení rozdílná.
Sv. Řehoř (Dialogorum lib. 4.
cap. 43.) píše: „Jediný jest sic pekla plamen,avšak nemučí všecky hříšníky
způsobem jedním a týmž. Jak dalece totiž požaduje jednoho každého vina, tak
veliká snáší se tam pokuta. Neboť jako v tomto světě pod jedním sluncem
mnozí žijí, přece ale téhož slunce palčivost všickni stejně nesnášejí, ale
jeden více, druhý méně: rovněž i tam v plamenu jednom není jediná míra
palčivosti; poněvadž co zde rozdílnost těl, to působí tam rozličnost hříchů,
tak že, ač stejného ohně mají, přece týž oheň všecky jednotlivé stejně nepálí.“
Sv. Alfons
Liguori praví: „Peklo jest místo pokuty, kdež všecky smyslové a duševní
moci zvláštnímu podléhají trestu,a čím více kdo Boha rozkoší zakázanou urazil,
tím větší bude pokuta jeho: „Jakž se mnoho chlubil a v rozkošech
byl: tak mnoho dejte jemu muk a smutku.““ (Zjev. 18, 7.)
Sv. Stibor dí: „Jakož každý
Svatý v nebi dle velikosti svých cností oslaven bude, rovněž i každý
nešlechetník dle velikosti svých přestupků odsouzen a trápen bude.“
Sv. Efrem vece: „Jakož jsou
rozdílové hříchů, rovněž jsou rozdílové v mukách. Jinak bývá mučen
cizoložník, jinak smilník jinak vražedlník, jinak zloděj a lupič, jinak opilec,
jinak křivopřísežník.“
Blahosl. Tomáš
Kemp. píše: „Tam leniví pro zmařené chvíle žalostně lkáti,tam obžerci po dosti
malém občerstvení marně vzdychati, tam smilníci a rozkošníci ve svých neřestech
bídně se trápiti, tamť i závistiví co vzteklivci věčným nepokojem trýzněni, bez
ulevení kvíliti a naříkati budou. Tam pyšní všelikým zahanbením naplněni a
lakomci nouzí trápeni budou. Tamť bude jedna hodina v mukách težší nežli
tady sto let v nejtužším pokání. Tam žádného není odpočinutí, žádné útěchy
zavržencům.“
Konečně dokládá
sv. Řehoř: „Čím více kdo pohoršil a zavedl na světě duši, tím větší jest trápení
jeho v pekle. Méně trpí, kdo žádného nezavedl; hoří sám, hoří za sebe
jediného; ale kdo zavedl více, za víc duší trpí, za víc hoří. O jak by mnohý
svůdce v pekle rád napravil, koho pohoršil.“
Poznáním a
náhledem muka rostou.
Sv. Cyril
Alexandr. píše: „Tehdáž poznají zavrženci, že všech marností života krátké
byly; shledají, že cokoliv se jim dobré a slastiplné zdálo, nad žluč jestiť
hořčí. O trpnosti času tehdejšího! Těžko to od Svatých se odděliti; těžší to,
od Boha se odtrhnouti. Odvrženu býti od patření na tvář Boží a ztráta věčného
blahoslavenství, největší muka zavržených. Když se rozpomene nešťastník, že pro
něj připravil korunu radostí věčných, jeho že mohlo býti království nebeské, a
on svou vinou že jest uvržen do žaláře věčného.“ – „Pro mrzký
hřích, pro na okamžení trvající rozkoš že se o věčnou blaženost připravil tento
červ,“ dí sv. Alfons Liguori, „upamatuje ho na čas, kterého mu Bůh
k spasení popřál na příležitostí, které mu poskytl, aby pokání činiti
mohl, na dobré příklady křesťanů, na učiněná, ale nevyplněná předsevzetí. A
nyní že pro ně žádného vykoupení.“
Inocenc třetí
praví: „Tehdáž zavrženci řeknou, sami v sobě žadoníc: „Jistě
pobloudili jsme od cesty pravdy, a světlo spravedlnosti nesvítilo nám.“ (Moudr. 5,
6.)
Sv. Bernard
dokládá: „Prv budou požehnaní povoláni do království, a napotom budou teprv
zlořečení do pece večného ohně uvrženi, aby tím trpčí měli bolest, vidouce co
ztratili: a spravedliví radovati se budou, vidouce, čemu ušli.“
Věčnost podá
každému zaslouženou mzdu.
Sv. Augustin
píše: „Líbili se Prozřetelnosti Božské spravedlivým svým za časté
budoucí poklady uchystati, v jichž požitkování nespravedliví nepřijdou, a
pokuty bezbožným připraviti, jimiž dobří trápení nebudou.“
Sv. Jarolím
praví: „A jako Svatí radovati se budou s anděly v nebi bez
skonání, taktéž hříšníci s ďáblem mučeni budou v pekle věčně.“
Sv. Hipolyt dí: „Na zlé čeká
oheň neuhasitelný, který nikdy konce míti nebude: neboť vece
Pán: „Červ jejich neumírá a oheň nehasne.““ (Mar. 9, 43.)
Sv. Augustin
praví: „Zajisté, Pán neslíbil svým ničeho, co by nebylo věčné, aniž číms
časným pohrozil bezbožným. Jakož slíbil svatým život, blaženost, království,
dědictví věčné a bez konce: rovněž pohrozil bezbožným ohněm věčným. Pakliže až
dosud nemilujeme, čeho slíbil, strachujeme se alespoň toho, čím pohrozil.“
Proč trest
věčný? Sv. Bernard píše: „Proto se beze vší pochyby věčně trestá
hřích nepoddajné a tvrdošíjné mysli, byť jen v čas zpáchán, poněvadž
jisto, že co časem neb skutkem krátké bylo, dlouhé jest vůli zatvrzelou, tak
že, kdyby nikdy neumřel, nikdy by hřešiti přestati nechtěl, ano vždy by žíti
chtěl, aby vždycky hřešiti mohl.“
Sv. Augustin učí: „Trestové
zatracenců proto jsou věční, poněvadž věčně chtěli setrvati v hříších, a
na věky nespouštěti se svých zlých žádostí.“
Snažme se všemožně peklu ujíti.
Sv. Kliment
Římský dí: „Nic nás od věčného trestu neochrání, jako zachováme-li přikázání
Páně.“
Sv. Jan Zlatoústý
praví: „Bůh proto peklem pohroziti ráčil, aby nikdo v peklo nepadl,
ale všichni království dosáhli. I my se za tou příčinou neustále o peklu
zmiňujeme, abychom vás ku království pohnali a přivedli. Zdaliž to nebude duše
zavržených kormoutiti, když se rozpomenu. Že v těchto málo dnech nepoužili
příležitosti k svému napravení, a tak se věčným zadali mukám? Vzchopme se
tedy, abychom cos podobného neutrpěli, vzchopme se, dokudž jest čas příhodný,
dokudž má kajícnost velikou do sebe moc. Neboť kdož lenivě v hříších
setrvají, vše to uvalejí, na sebe co o pekelných mukách jest praveno.“
Sv. Řehoř nabádá
takto: „Co prospěje medle vše toto o pekle věděti, nepodaří-li se, jemu
ujíti? Následovně se vší snahou sluší pečovati o to, abychom, dokudž příhodného
času máme, dobře hleděli žíti a uvarovati se tak pokut, jimiž se mstějí
hříchové. Z té příčiny radí sv. Pavel: „Dokudž čas máme,
čiňme dobře.““ (Gal. 6, 16.)
Sv. Bernard
praví: „Takť jest! Buď se duše hříšníka pro hříchy mučí, a duše
spravedlivého pro dobré zásluhy v ráj vchází. Nuže, teď sobě jedno
z obou zvolme, buď věčné muky s bezbožnými, aneb věčnou radost se Svatými.
Nebo dobré i zlé, život i smrt, jsou nám předloženy, abychom, k čemu
chceme, ruku svou vztáhly. Jestli nás muka nelekají, nechť nás alespoň odměny
vyzývají.“
Origenes dí: „Hotov jsem,
všemi tresty i mrskáním sebe napraviti, ničeho se neodříkám, jen abych ušel
pokutám věčného ohně, abych budoucích trestů bolesti mohl zapraviti bolestmi
nynějšími.“
Sv. Augustin (Contra
Semipelag.) píše: „Bůh jest všech lidí Stvořitelem: poněvadž ale jest nejvýš
dobrý a spravedlivý, pročež nikdo nebyl od Něho stvořen proto, aby jej věčně
zatratil; jiná příčina jest nařízení člověka, a jiná příčina jeho zahynutí. Aby
lidé se narodili, pochází z dobrodiní Božího; aby však zahynuli, příčina
jest nepravost nevěrného neposlušného chování a nezachování Božích přikázání.“
Sv. písmo praví: „Pamětliv buď na
poslední věci své a na věky nezhřešíš.“ (Ekkl. 7, 40.)
Načež dí sv. Jan
Zlatoústý: „Není možná, aby duše, o pekle bedlivě přemýšlejíc, tak snadno se
prohřešila. Duše pokud se bojící nemůže leč zdráhavou k provinění býti.
Neboť bázeň, když se v duši zmůže a plápolá, nic světského v ní
neponechá. Nikdo z těch, kdož peklo před očima mají, do něho neupadne; kdo
však na peklo nevěří, peklem pohrdaje, peklu neujde.“
Sv. Augustin
píše: „Pamatuj na to, onen pekla oheň představ proti plamenům vilnosti a
chtivosti, jenž v tobě nyní povstávají. Pomni, že pekelný oheň vždy mučí,
jež pojme. Avšak můžeme netoliko těmto trestům těmto mukám ujíti, nýbrž i věčné
blaženosti dosáhnouti, jestliže jen za svá provinění pokání činíme.“
Sv. Prosper dí: „O mukách
pekelných s ochotností slýchati aneb o nich čítati, vždy je na mysli
předváděti, jest špatné.“
Sv. Jan Zlatoústý
(v Hom.
55.) napomíná: „O pekle vždy rádi slyšme, abychom z jeho výhrůžek a
bázní mnohého získali prospěchu. Kdyby Bůh, chtěje do něho hříšníky uvrhnouti,
nebyl předeslal pohrůžek, přemnozí by do něho upadli. Neboť jestliže i nyní,
kde peklo bázni duše naše dojímá; přece jsou někteří, jenž tak lehkovážně
hřeší, jakoby ho ani nebylo: co bychom teprv páchali pak, kdyby nám sám Bůh
peklem nepohrozil?“
Konečně sv.
Alfons Liguori dokládá: „Bratře můj! Kdybys teď umříti musel, kam bys přišel?
Pozoruj, již hoří pod nohama tvýma tato hrůzná pec, a v tomto okamžení, an
toto čteš, ach; kolik duší padá do ní. Považ, že ty jedenkráte tam se dostaneš,
kam jsi zasloužil, a odtud nikdy již nemůžeš vyjíti. A byť bys byl jedenkráte
pekla zasloužil, již děkuj Bohu, že tě tam ještě neuvrhl, a hned tu věc naprav.
Užívej co nejmožněji oněch prostředků, abys k spasení přišel. Oplakávej
často a srdečně všech svých hříchů, často jdi k sv. zpovědi a k sv.
přijímání; možná-li čti každodenně v duchovních knihách, zvláště často
rozjímej a čti o posledních věcech člověka; chop se pobožnosti k Marii
Panně, jí se odevzdej pod ochranu, modli se každodenně pětidesátkový růženec ku
ctění jí. Utíkej před každou hříšnou příležitostí, odporuj každému pokušení,
volej často k Ježíši a Marii. Ach všecko, co se činí, aby člověk věčným
mukám mohl ujíti, jest málo, není skoro nic.“
Sv. Bernard
praví: „Abychom se pro věčnost ujistili, není žádná opatrnost k tomu
dostatečná.“
Sv. Augustin (o městě Božím
kni. 5.) píše: „Město nebeské, v němž někdy podle zaslíbení panovati
máme, tak od tohoto života rozdílné jest, jako nebe a země; jako radost časná,
a plesání v životě věčném, jako pochvaly marné, a sláva nekonečná; jako
společnost smrtelných lidí, a obcování andělů.“
Sv. Bernard volá: „O blaživá
krajino! Ty místo rozkoše, kdež se spravedliví sytí proudem rozkoší; toť místo
světla, kdež se třpytí spravedliví jako hvězdy nebes; tu místo radosti, kdež se
věčná požívá radost; místo oplývání, kdež se ničeho nedostává patřícím na Boha.
O krajino vznešená, bohatstvím přeplněná, po tobě vzdycháme v tomto
slzavém údolí, po tobě toužíme, příbytku slastí věčných!“
Sv. Augustin
praví: „Snáze jest nám říci, co ve věčném životě není, než co tam jest.
Není tam smrti, ani zármutku, není tam mdloby ani slabosti; tam žádný hlad,
žádná žížeň, žádné horko, žádné porušení, žádná žalost. Nuže řekli jsme, čeho
tam není. Ale chcete věděti, co tam jest? „Toho ani oko nevidělo, ani ucho
neslyšelo, aniž to na srdce lidské vstoupilo, co Bůh připravil těm, kteří Ho
milují.“ (I. Kor. 2, 9.) Tamť to místo, o kterém se praví: „Setře Bůh
všelikou slzu s očí jejich, a smrti více nebude, ani kvílení, ani křiku,
aniž jaké bolesti.““
Sv. Efrém
dokládá: „V ráji skákají kulhaví, jimž vadila chůze, neboť se vznášejí
v povětří, tam se radují zmrzačilí, jenž se stíží plazívali, slepí a
hluší, kteří od svého narození po světle nespatřeném toužívali. Ráje krása
otevřela jejich oči, zvuk citár otevřel jejich uši. Tam neumdlévají ani
nepocitují, tam nijaké lítosti; tam nestárnou, poněvadž neumírají, aniž tam
pohřbují, ješto se tam neplodí.“
V nebi jsou radosti a rozkoše převeliké.
Sv. Augustin píše: „Pěknost a
užitek stvoření, kteréž jest zde člověku bídnému a odsouzenému spatřovati a
požívati skrze Božskou štědrost popřáno; i jaké budou tedy věci nebeské,
poněvadž zdejších jest tolik a tak znamenitých? Co dá Bůh těm, kteréž
předzvěděl k životu, poněvadž tyto věci dává těm, kteréž předzvěděl
k smrti?“
Sv. „Bernard (Meditation c.
4.) píše: „O obci nebeská, příbytku bezpečný, obsahujíc všecko, co
těší. „Přeslavnéť jsou to věci, kteréž se o tobě hlásají, ó město Boží,
s plesáním prozpěvují obyvatelé tvoji.“ (Žalm 86, 3.) Všickni se
radují v rozkoši a v plesání, všickni se veselí v Bohu.
V proudu oné rozkoše nebude, čeho by více žádala svrchovaná nasycenost!
Neboť tam bude vrch blaženosti, přeskvělá sláva. Mysli sobě co chceš, všecko
toužení tvoje převýšuje ona blaženost, ona věčnost.“
V nebi jsou nevyslovitelné radosti – zvlášť patření na Boha a
společnost Svatých.
Sv. Augustin učí: „Naše nejvyšší
dobro, po jehož dosažení toužiti máme, jest vidění Boha, patřiti na
nedostižitelnou podstatu Boží, což se pouze Svatým slibuje,“ jak dí sv. Pavel,
že jej uvidíme „tváří v tváři,“ a o čemž sv. Jan
praví: „Podobní Jemu budeme; nebo viděti Jej budeme tak, jakž jest.““ (I. Jan 3, 2.)
Učený Hugo Viktorius
píše: „Vyvoleným odměnou jest, viděti Boha, žíti s Bohem, býti
s Bohem, jim bude všecko ve všem, míti Boha svrchované dobro. A kde
svrchované dobro, tam jest svrchovaná blaženost a radost.“
Sv. Augustin (o městě Božím
v knize 22. k. 30.) píše: „Odplatou za cnost bude sám ten, kterýž
dal cnost sám, sebe za ni slíbiv; ano nad Něho nic lepšího a nic také většího
býti nemůže. Bůh bude záměřem žádostí našich, kterýž bez konce bude voděn, bez
omrzení bude všem obecné, jako i život věčný.“
Sv. Bernard praví: „Veškeří
nebešťané veselí se v Bohu, Jehož pohled krásný obličej žádostivý a hlas
líbezný. Krom Něho nevyhledávají ničeho, protože v Něm vše nalezají, po
čem touží. Vždy volno naň patřiti, vždy Jej míti, vždy se s Ním těšiti,
vždy se v Něm kochati. Jím se rozum jasní a náklonnost čistí
k poznání a k milování pravdy. Tamť budeme míti známost Trojice
nejsvrchovanější. Zjevnáť budou nám tajemství Božská, a to vidění, to kochání
naplní a nasytí celé srdce člověka a dovrší všecku jeho blaženost.“
Sv. Bonaventura
ve svých rozjímáních dí takto: „Uvaž, jak veliká bude blaženost tvá,
když Pána Ježíše, který pro nás zde na zemi chudým a opovrženým byl, když ho
tam co vznešeného Bohačlověka poznáš; když tam budeš obcovati s nejbl.
Pannou Marií, se všemi svatými Apoštoly, Mučeníky, Vyznavači a Pannami, jichžto
radost bude i tvá radost.“
Sv. Jarolím
napomínal svatou Pavlu takto: „Pamatuj, jak šťastné jest obličej Boží
radostný bez tesknosti viděti s anděly Božími, v jejich kůrech bydleti,
o se Svatými bez konání se radovati.“
Sv. Bernard (Meditation c.
4.) píše: „Tamť bude všechněm jeden jazyk, v onom odpočinku
rozličnost řečí nebude; tamť bude všechněm plesání neunavené, jedna náklonnost,
láska věčná. Jako slunce bude se skvíti oslavné člověčenstvo. Andělé i lidé
jedinou míti budou radost, jednu rozmluvu, jedny hody.
Bl. Diviš Karth.
praví: „Přesahá-li všelikou rozkoš světa, jediného sv.Anděla spatřiti a
úplně poznati, jaká to as radost, ne všechny Anděly v jich slávě ustavičně
patřiti, dokonale to chápati a ze společnosti všech se radovati. Jaká teprv
musí býti radost, patřiti na Pána Krista a na nejkrásnější Rodičku Boží! Rovněž
jest to rozkoš nevyslovná, všecky sv. Apoštoly, Proroky, Mučeníky, Vyznavače,
Panny, Mnichy, Poustevníky a řeholní osoby obojího pohlaví poznati, na ně vždy
patřiti, na blaženosti jich účastenství míti, se všemi se radovati a plesati.“
Sv. Cyprian
dokládá: „Množství přátel nás tam očekává, toužebně hledí po nás naše
rodiče, bratři, sestry a dítky. Jaké to bude naše i jejich plesání, když se tam
zase shledáme a obejmeme? Jaká to rozkoš říše nebeské?!“ Obsah
↑
Vyvolených oblažující vzpomínky.
Sv. Hipolyt dí: „Spravedliví
budou sobě připomínati své dobré skutky, pro něž se dostali do říše nebeské,
kdež nebude ani spaní, ani bolesti, ani starosti, ani noci, ani dne.“
Sv. Efrém praví: „Když se
spravedliví v oné podivuhodné slávě uzří, sami k sobě v udivení
řeknou: Kterak jsem za hodného uznán tak veliké slávy? Tu Andělové blížeji se
s radostí velikou k Svatým, připomínajíce jim jejich neporušené
obcování, jich zdrženlivost, bdění, modlitby, dobrovolnou chudobu, úplnou
střídmost, snášení žížně, trpení hladu, v modlitbě setrvání, kající život,
a vše, cokoli z lásky ku Kristu trpělivě snášeli.“
Sv. Cyprian
dokládá: „Tam se připomene sv. Mučeníkům jich muka, pro kteréž vítěznou
korunu obdrželi. Tam se připomene sv. Pannám jich síla a zdrženlivost, že
všelikým žádostem těla odolaly. Lidem štědrým se připomene jich milosrdenství,
že chudé svou laskavostí nasycovali. Těm, jenž z křehkosti padli, uvede se
na mysl jich přísné pokání, hříchů svých hořké oplakávání, a jejich nápotomní
láska vřela ku Kristu Ježíši.“
Odměna vyvolených dle zásluh přiměřená.
Sv. Řehoř píše: „Týkajíc se
vyvolených, sám Pán v Evangelium praví: „V domě Otce mého jsou příbytkové
mnozí.“ (Jan 14, 2.) Neboť kdyby ve
věčné blaženosti nebylo rozdílné odměny, bylby tam spíše příbytek jediný, a ne
mnozí. Mnozí tedy příbytkové jsou, každý dle zásluh jest odměněn.“
Sv. Augustin dí: „Rozdílná tam
sláva jednotných, ale společná radost všechněch.“
Sv. Pavel píše: „Hvězda od hvězdy
dělí se v jasnosti; tak i vzkříšení z mrtvých.“ (I. Kor. 15,
41.)
Sv. Augustin
vece: „Jinak tam svítiti bude panictví, jinak manželství jinak vdovství.
Rozličně svítiti budou, ale nebe společné všechněm.“
Sv. Alfons
Liguori rozjímaje odměny Svatých, praví: „Koruna sv. Panen a Paniců jest
Zjevení sv. Jana (Zj. 14, 3-4) naznačena takto: „Toť jsou ti,
kteří nejsou poškvrněni – ti následují Beránka, kamžkoli jde. A zpívali píseň
novou, a žádný nemohl se naučiti té písni, jedině těch sto čtyřiceti a čtyři
tisíce.“ Koruna Mučeníků jest též v Zjevení (Zj. 7, 14.) naznačena: „To jsou ti,
kteříž přišli z velikého soužení, a umyli roucha svá a zbílili je
v krvi Beránkově.“ Koruna sv. Učitelů a Kazatelů udává se v proroku
Danielovi (Dan. 12, 3.) řka: „Kteříž vyučují mnohé
v spravedlnosti, budou se skvíti jako hvězdy na věky.““
Sv. Prosper dí: „Kdožkoli tam
budou, byť i rozdílnými zásluhami od sebe vzdáleni, přece všickni blaženi
budou; aniž bude nižší vyššímu záviděti slávy, tam bude vládnouti svornost a
láska. Všechněch práce bude jedna, Boha chváliti.“
V nebi radost bez konce – věčná – a nikdy přesycená.
Sv. Alfons
Liguori učí: „Jakož věčně trvá peklo, jímž Bůh vyhrožuje zlým, rovněž tak
jest bez konce i nebe, kteréž Bůh slibuje spravedlivým. Abychom se o tom
přesvědčili, třeba jen uvážiti výrok, jejž Pán Ježíš při posledním
soudu k prospěchu dobrých učiní: „Pojďte požehnaní Otce mého, vládněte
královstvím, od ustanovení světa vám připraveným!“ Vímeť ale, že
království Ježíše Krista nebude míti konce, jakož o tom
k blahosl. Panně Marii archanděl Gabriel pověděl: „Království jeho
nebude konce.““
Sv. Augustin (Manual c. 8.) píše: „Království
nebeské, království blahoslavené, království nesmrtelné a bez konce,
v kterémž není žádného času na věky; kdežto vítězný rytíř nevymluvnými
dary po práci se daruje, a na hlavu jeho věčná koruna se vstavuje.“
Sv. Prosper
praví: „Budou tam míti takovou hojnost převeliké rozkoše a nebeských
radostí, že Darci svému z také milosti díky vzdávajíce, ze samého požívání
oplývajícího dobra žádného přesycení neutrpí.“
Sv. Bernard volá: „O společnosti
v pravdě blaživá a slavná! O sv. hody, kdež nižádná ouzkost, nižádné
přesycení možné není!“
Sv. Alfons Liguori praví: „My křesťané
věříme, že k příjití do nebe není jiné cesty, leč prostřednictvím Ježíše Krista, kterýž sám
praví: „Já jsem cesta, pravda i život.“ (Jan 14, 5.) A na jiném místě: „Já jsem dveře. Skrze mne vejde-li
kdo, spasen bude.““ (Jan 10, 3.)
Sv. Kliment Římský píše: „Jestli
v Boha věříme, co Jemu líbezno hledajíce, a podle Jeho svaté vůle se
zpravujíce, budeme choditi po stezkách pravdy a odmítati od sebe všecku
nespravedlnost a nepravost,všecko lakomství, svárlivost,sočivost a
pomlouvačnost, pýchu a chlípnost i všelikou bezbožnost. Tj. stezka kterouž
najdeme spásu naši.“
Sv. Barnabáš vece: „Chce-li kdo do
nebe přijíti, přičiňuj se o skutky dobré. Miluj toho, který tebe stvořil.
Oslavuj toho, jenž tě od smrti vysvobodil. Plň přikázání Boží věrně. Oškliv
sobě každý hřích. Buď pokorný a bližnímu laskavý.“
Sv. Augustin dokládá: „Milováním tam můžeš
vstoupiti. Milujícím nic není nemožné. Duše, kteráž miluje, začasté tam
vstupuje, a probíhá se mile po ulicích nebeského Jerusalema, navštěvuje
Patriarchy a Proroky, pozdravuje sv. Apoštoly, Mučeníky, Vyznavače a kůry sv.
Panen.“
Do nebe cesta
nesnadná i těsná.
Učený Laktancius Jirm. píše: „Cesta nebeská
nesnadně jest položená a plzká, a jako trním hrozným bodlivá a kamenitá, tak že
s velikou prací a s uražením noh svých, a s velikou pilností,
aby nepadl, každý pomíjeti má. A na té cestě položil Bůh spravedlnost,
skromnost, trpělivost, čistotu zdrženlivost, svornost, umění, pravdu, moudrost
a jiné cnosti. Ale také spolu s těmi věcmi položil chudobu, pohanění,
práci,bolest a všeliké hořkosti.
Sv. Řehoř praví: „Jakož nikdo
nemůže doufati žně, leč byl prvé půdu pluhem rozryl; rovněž se ani v nebi
neshromažďuje radost odplaty věčné, leč bylo prvé na zemi v pláči,
vzdychání a hořkosti rozjímáno;“ jakož psáno jest: „Jdouce šli a plakali,
mecíce semena svá: přijdouce pak přijdou s plesáním nesouce snopy své.““ (Žal. 125, 6.)
Bl. Tomáš Kemp. napomíná takto: „Abychom
království Božího dosáhli, musíme udatně bojovati, chutě pracovati, bdíti a
horlivě se modliti, často se postiti a truchliti, často se zpovídati a často
přijímati, pobožně mši sv. slýchati, nábožně žalmy a písně zpívati, světských
věcí se snažně vzdalovati, samotu milovati, a po nebeských věcech toužiti
snažně. Tj. cesta, která duše tiché, pokorné, nevinné do života věčného vede.“
Do nebe nevejde
nic nečistého.
Sv. Efrém praví: „Tolik sobě
paddaných miluje ráj, nečistých vyvrhuje ven, rovně tak jako moře, když
v lůně svém mrtvolu zvířecí zpozorujem nepodrží ji v sobě, ale ven ze
sebe ji vyvrhuje.“
Sv. Bernard (Serm de Divers. S.28.) píše: „Velmi slušno
jest a vším právem se žádá, aby ti, pro něž od ustanovení světa království se
připravuje, sami sebe pro to království připravovati nezanedbávali, aby snad
ti, kdož budoucně kralovati mají, nebyli shledání nepřipraveni pro království
připravené. Takť zajisté čteme, že o jakés svatbě ráčil Pán Ježíš říci: „Svatba zajisté
hotová jest; ale ti, kteříž pozváni byli, ukázali, že nebyli toho hodni.“ (Mat. 22.) Tážeme-li se upřímně se sv. Davidem: „Hospodine, kdo
bude přebývati v stánku Tvém? Aneb kdo bydliti bude na hoře svaté Tvé?“ Odpověď zní: „Ten, kdož obcuje
bez poskvrny, a činí spravedlnost.““ (Žalm 14,
1.)
Kteří tedy berou
se k nebesům?
Sv. Vincenc Ferarský praví: „Že v tom
ohledu lhou přemnozí; neboť všickni praví, že se chtějí bráti v nebi, a
přec nekráčejí cestou k nebi, totiž cestou pokory, čistoty, trpělivosti,
lásky a pokání.“
Sv. Augustin píše: „Úzká jest cesta
zdrženlivosti a čistoty, pokory a vší cnosti. Tou cestou předchází a do
království nás uvádí Kristus. Za Králem Kristem jdou pokorní, mírní svatí,
spravedliví, pokojní, kteří věcí nebeských hledají, a v pečlivosti žijí,
aby Boha neurazili, hříchu se varujíce.“
Sv. Cyprian (Ep. 8. Ed. Wirg.) nabádá: „Jeden každý ze
dvou jedné teď buď vybízen dopíditi se koruny: buď té bílé co lilie, při
dobročinění, aneb té šarlatové, při svém utrpení. V táboru nebeském má jak
mír, tak i válka své kvítí, jímžto bojovník Kristův ověnčen bývá.“
Co sílí, co
občerstvuje poutníka na obtížné cestě k nebi.
Sv. Cyprian píše: „Jestli tu třeba
mnoho potu a úsilí, lezoucím do vrchu ana vrchol nějaké hor vysoké: a což teprv
činiti nám, toužícím vjíti do nebe! Avšak i to namáhání jest mnohem menší,
jestli se k přislíbené odplatě přirovná. Nesmrtelnost, život věčný,
království nebeské totě ta mzda, totě
ten slib, totě Bohem učiněné přiřčení. Patřte vzhůru, pozdvihněte oči
k nebi, a nesklopte jich více k žádostem světa a těla, nesnižujte se
více k věcem zeminou páchnoucím. Těsná i úzká to cesta, po níž se jde
k životu věčnému. Toutéž stezkou kráčejí Mučeníci, berou se panny,
stoupají všickni spravedliví.“
Sv. Řehoř praví: „Který jazyk
vypoví, aneb která mysl pochopí, jak veliké jsou onoho hořejního Města radosti
a rozkoše? Patřiti na přítomnou tvář Boží, býti mezi kůry Andělskými, nalezati
se v společnosti Svatých, obdržeti věčné blahoslavenství! To slyšte duch
již se rozněcuje, již sobě žádá býti tam nahoře. Radujž se tedy mysl
z velikých těch odměn, avšak nelekejž se také boje a namáhání. Nebo dí sv. Pavel: „Nebude korunován,
leč kdoby řádně a náležitě bojoval.““ (II. Tim.
2, 5.)
Pročež napomíná sv. Bernard: „Pojďte, bratři,
vstupujme na horu tu, a zdá-li se nám cesta býti drsnatá, všeliké břímě se sebe
shoďme; zdá-li se bědná, nic se nešetřme i sebe zmařiti; jestliže dlouhá, tím
více spěchejme; jestliže pracná, volejme: „Táhniž nás, za tebou poběhneme po
vůni mastí tvých.““ (Pís. Šal. 1, 3.)
Pro nebe všecko
rádi trpme a podnikejme.
Sv. Augustin (Manuale c. 15.)
píše: „O duše má, kdybychom na každý den mučeni býti museli, kdybychom i
pekelný oheň za dlouhý čas snášeti měli, toliko abychom Krista v Jeho
slávě viděti a k Jeho Svatým připojeni býti mohli, zdaliž by nebylo
spravedlivé a hodné, všecko trpěti, co smutného a protivného jest, abychom tak
velikých dobrých věcí a takové slávy účastni byli. Věc jest služná v moc
jednajícího, poněvadž království nebeské trpí násilí. Člověče, království
nebeské nežádá jiné ceny, leč tebe samého. Kristus dal sám sebe, aby tebe
získal, království Bohu Otci. (I. Kor.
15, 24) A tak i ty dej sebe samého, abys byl Jeho království, a aby
nekraloval v smrtelném těle tvém hřích, ale duch k získání života.“ (Řím. 6,12.)
Bl. Tomáš Kemp. napomíná: „V mlčení a na
modlitbách trvej, i snášej zmužile věci protivné; všeho toho a ještě větších
bojů jest hoden život věčný. Zdaliž pro život věčný všeliké těžkosti nemají být
snášeny? Neníť věc malá, buď ztratiti aneb získati království Boží!“ – Sv. Jarolím dí: „K tomu účelu
abychom byli štědří k chudým,aby nás Kristus zúčastnil dědictví nebeského.
Neb „chudý jest cesta k nebi, kterouž se přichází k Otci.“
Konečně blahosl. Diviš Karth.
radí: „Nezanedbávejmež tedy, aniž sobě málo važme onu blaženost pro
marné štěstí aneb pro chatrnou rozkoš přítomného života; ano pro její dosažení
sládniž nám všeliké namáhání, líbiž se nám každá kajícnost, s radostí buď
snášeno všecko utrpení tohoto světa oné budoucí slávě.“ (Řím. 8, 18.)