|
Právě je 288 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano oko
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116531626 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Je možné vtipkovat o Ježíšovi?
Vloženo Pátek, 06. únor 2004 @ 10:24:27 CET Vložil: Bolek |
poslal tk Je možné vtipkovat o Ježíšovi?
Kniha, o niž málokdo na pultech zakopl, náhle začala jít na dračku. Stačilo,
aby lidovecký poslanec Jiří Karas podal trestní oznámení na vydavatele a
volal po zákazu prodeje. Ta kniha se jmenuje Život Ježíše a dělá si z něj
legraci. Nebyla první, a jistě nebude ani poslední. Je ale vůbec možné žertovat
o tom, co jiní lidé berou smrtelně vážně?
Poslanec Karas udělal svým trestním oznámením medvědí službu. Takový
názor vyslovil Tomáš Halík. Mlčeti by podle něj bylo v tomto případě
zlato. Ne všichni církevní představitelé se však domnívají, že by šlo
znesvěcující knihu přejít mlčením.
"Jsme s touto knihou obeznámeni a není to věc, kterou by bylo možno
pominout jen nezájmem. Knihu lze označit za věc zřetele hodnou," uvedl
mluvčí České biskupské konference Daniel Herman. Kontroverzní knihu prý
bude projednávat grémium již příští týden. "Zatím kniha působí
jako zajímavý byznys a tomu nechceme jít naproti," uvědomuje si však
Herman. "Zájem zisku by neměl být nadřazován hodnotám tolerance a úcty
k názoru druhého, což platí obecně,"domnívá se. Sám osobně prý se
setkal s několika lidmi nejen z řad katolických křesťanů, kteří se touto
knihou cítí zraněni. "A to je věc, kterou vedení církví nemůže
pominout, proto se chce knihou zabývat. Chceme však znát také názory právníků,
lidí, kteří se zajímají o literární tvorbou a její dopady," říká
opatrně.
Proti byznysu s vírou
Synodní senior Joel Ruml z Československé církve evangelické si dovede
také představit křesťany, které kniha rozladí. "Autor to však asi spíše
myslel jako druh recese, zábavy. Když jsem si knihu prohlížel, uvědomil
jsem si, že víra v Boha je pro mne něco úplně jiného, než o co jde v této
knize. Proto mou víru neuráží,"dodal. "Hledá- li někdo duchovní
obohacení, nechť je nehledá v knížce s tímto titulem za 170 korun, tam se
nenajde. Ale zahodit ji mezi škváry také tak jednoduše nelze."
Podle Rumla by to prý bylo nejjednodušší, co by se dalo udělat. "Ať
se lidé nenechají zranit, odhadoval bych, že to bylo psáno s jiným záměrem
než rozčílit křesťany. A pokud nás to trefit mělo, tak se nechme trefit tím,
co máme zlepšovat." Ruml se domnívá, že kniha se staví kriticky spíše
proti byznysu s křesťanstvím, zatímco postava Ježíše zde není vybarvena
v negativním světle.
Že je kolem knihy mnoho povyku pro nic se domnívá i pedagog Teologické
evangelické fakulty Univerzity Karlovy Jiří Mrázek. "Nechci se stát
bojovníkem za tuto knihu, nicméně se domnívám, že je to neškodná
parodie, která si – myslím – i dává pozor. Stanovila si určité meze,
které nepřesahuje. Ježíš je tam hodný…" vyjádřil své postřehy.
Spíše prý si myslí, že si kniha dělá legraci z příliš sladkých filmů
a komiksů o Ježíši, ale ne z postavy samotné. "Je to lehce míněná
parodie, která zřejmě nezamýšlí nic zlého, a tak nemá smysl vážně
diskutovat s něčím, co evidentně vážné není," dodal. Podstatné
podle něj je, že kniha nemůže uškodit Ježíšovi ani jeho pověsti a že
je to tak i postavené, že ublížit nechce.
Kristus by se nesoudil
"Myslím, že by ani Ježíš sám nestál o to, aby se kvůli něčemu
takovému s někým soudil,"říká Mrázek. I když je to pro věřící více
než historická postava, musejí prý si uvědomit, že je i pro ně důležité,
že skutečně žil, a proto jej může kdokoli včetně historiků, umělců a
spisovatelů ztvárnit podle svého vnímání.
Kniha, která jistě může pobouřit ortodoxně věřící lidi, je určitou
cenou za svobodu projevu. O tom je přesvědčena socioložka Jana Duffková:
"Jestli chceme umožnit svobodu, je nutné počítat s tím, že různé názory
vyvolají kontroverze." Jinou otázkou je podle ní, jestli se vydání
knihy má apriori řešit. "Jenomže to už je svou podstatou
cenzura," domnívá se. "Je jisté, že bezbřehá anarchie v publikování
názorů není možná, ale je určitý problém, kde stanovit hranice, co člověk
smí a nesmí říkat. Je to problém, jenž nebude jednoznačně řešitelný.
Jde o posouvání hranic toho, co je přijatelné a co není."
Zraňuje a jde na odbyt
Jakkoliv je kniha zjevnou parodií, přesto může některé věřící
opravdu zranit. "Ono se to hezky říká, když v tom člověk nejede. Dobře
se volá po svobodě slova. Já se přes to dokážu přenést, ale já nejsem mírou
věci, tady zkrátka svoboda slova stojí v kontroverzi proti tomu, kam až mohu
vstoupit," tvrdí psychiatr Prokop Remeš. Člověk, který takovou knihu
napíše, chce podle něj buď provokovat nebo si řeší svůj konflikt, vlastní
vztah k Ježíši, náboženství či církvi. Možné však prý je, že byla
napsána čistě kvůli byznysu. A tomu celé trestní oznámení opravdu
pomohlo. Ředitel Fragmentu Pavel Nýč připustil, že se kniha po rozruchu
kolem trestního oznámení prodává daleko lépe. "Zákazníci se na ni
ptají a objednávají si ji."
Blahoslavení chudí duchem!
Někteří lidovečtí poslanci jsou z kroku svého stranického kolegy spíš
rozpačití. Otevřeně ho však nechtějí kritizovat. „Takový postup odpovídá
jeho přesvědčení,“ vysvětlil poslanec KDU-ČSL Josef Janeček. Mnozí se
však obávají, že Karasova iniciativa může věřící, církev i KDU-ČSL v
očích převážně ateistické veřejnosti spíš poškodit.
„ V této souvislosti si nemohu nevzpomenout na bibli a citát Blahoslaveni
chudí duchem,“ reagoval naopak tvrdě senátor Jaroslav Doubrava (KSČM):
„Tihle svatouškové nedokážou strávit ani nadsázku a humor. Oni mohou urážet
Karla Marxe, který byl v Anglii dokonce vyhlášen největším myslitelem 19.
století. A navíc prokazatelně žil. Ať ti uražení knížkou Život Ježíše
nejdřív dokážou, že Ježíš vůbec žil.“
Snaha zakazovat jakoukoliv knihu se nelíbí poslanci ODS Jaroslavu Zvěřinovi,
protože svoboda slova je podle něj základní civilizační výdobytek, který
by měl být hájen za všech okolností. „Myslím, že křesťanští
fundamentalisté postrádají křesťanskou toleranci. Mají snahu pořád něco
zakazovat. Spíš by se měli snažit získat srdce a duše svých oveček. Ale
oni chtějí hlavně ovlivňovat a používat zákony,“říká Zvěřina.
Kadidlo jako droga THC?
Věřící popudila závěrečná věta knihy, která prý Ježíše
vykresluje jako feťáka. Kadidlo obsahuje, stejně jako hašiš, účinnou látku
tetrahydrocannabinol (THC), tvrdí kniha. „Jestli je to pravda, to nevím.
Vyrábí se z pryskyřice kadidlových stromů, ale chemické složení neznám,“
krčí rameny mluvčí České biskupské konference Daniel Herman. Zato Filip
Jenč, který se zabývá omamnými látkami a bylinkami, pochybuje. „Myslím
že ne, tohle jsem v životě neslyšel. Byl bych zastánce, že to tam není,“
říká. Na svou obhajobu uvádí, že kdyby to skutečně byla pravda, tak by
se tato zpráva už dávno rozšířila mezi narkomany a kadidlo by se začalo
v hojné míře využívat.
Citáty z knihy
- Zlata a myrhy si děťátko v jesličkách vůbec nevšímalo, zato vůně
kadidla se mu moc líbila. A hle: Čím víc ji vdechovalo, tím jasněji začínalo
zářit. Brzy přestalo křičet a hlásek se mu zmírnil. Dokonce si začalo
broukat a žvatlat, a čím víc broukalo a žvatlalo, tím jasněji mu zářila
hlavička.
- Když například učedníci seděli na pláži a vál příznivý vítr,
Ježíš si s nimi zažertoval. Zhluboka se nadýchl kadidla, vzal kousek
plochého dřeva a s jeho pomocí přešel vodu.
- Tam nyní sedí na obláčku, obklopen čarokrásnými anděly, kteří
kolem něj plesají a zpívají své chóry. "Nevím, Pane, jestli jste
informován," řekl nedávno jeden z nich Spasiteli, "ale tenhle
oblak je čisté kadidlo. Proto to tak jedinečně voní." "Tak je
to dobře," pravil Ježíš a mírně se usmál.
Poslanec Karas:
Horší než urazit matku
Knížka Život Ježíše nejvíc popudila lidoveckého poslance Jiřího
Karase. Podle něj překonala všechny meze, a proto podal trestní oznámení.
Jak jste se ke knížce dostal? Koupil jste si ji?
Ne, přinesli mi ji přátelé s návrhem, že je s tím třeba něco
dělat. Já jsem se s jejich názorem naprosto ztotožnil, a podal jsem
podnět k trestnímu stíhání za hanobení přesvědčení - náboženské
víry. Zlehčujících knížek na téma víry už vyšlo dost, ale
tohle je silný kalibr.
Ale tato knížka už přece vyšla i jinde v zahraničí…
V Řecku je prodej této knihy už zastaven, v Rakousku knihu
odsoudil i vídeňský arcibiskup.
Není to přehnané zakazovat knihy, které se staví k víře s
humorem?
Kniha ukazuje Ježíše jako feťáka, to je myslím pro ty nejotrlejší.
Proto ji považuji za nesnášenlivý, netoleratní a výsměšný
hanopis. Věřící její obsah neovlivní, ale děti, kterým je určena,
učí netoleranci a xenofobii. Kdyby někdo urazil vaši matku, také by
se vám to nelíbilo. A pro nás křesťany je Ježíš Kristus víc než
rodinný příslušník.
Ředitel Fragmentu Nýč:
Je to jen jemná parodie
Nakladatelství Fragment čelí nyní trestnímu oznámení, podle ředitele
Pavla Nýče jsou v příštím týdnu povoláni na policii.
Nejste si vědomi žádného prohřešku proti zákonu?
Neměli jsme žádný negativní záměr. Ani nevědomky jsme neudělali,
že bychom někoho hanobili. Kniha je parodií, konkrétně o Ježíšovi.
Existují parodie o politicích, o jakýchkoli jiných lidech, koneckonců
i o církevních. Požadavek trestně stíhat a exemplárně odsoudit
autora knihy a jejího vydavatele chápeme jen jako útok na svobodu
projevu.
Nepočítali jste tedy s tím, že se někdo bude cítit uražen?
Jakýkoli humor hovořící o žijících nebo historických
osobnostech může vyvolat reakce mezi jejich příznivci či odpůrci,
a jeho přijímání je věcí vkusu. Kniha podle názoru nakladatelství
s jemným humorem paroduje pouze několik epizod Nového zákona a lze
ji použitou formou parodie přirovnat ke známému dílu Stvoření světa
autora Jeana Effela.
V jiných zemích proběhlo vydání knihy hladce?
Kontroverzní ta kniha je, takže vlnu nevole zvedla, ale samozřejmě,
aby to v civilizovaných zemích vedlo k trestnímu stíhání, to ne.
Dana Machurková, Libuše Frantová a Marta Prokešová, foto archiv Moje
noviny a Fragment
Moje noviny
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: wollek v Pátek, 06. únor 2004 @ 16:25:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím si, že pan poslanec Karas udělal knize reklamu, jakou by si každý mohl pro svůj produkt jen a jen přát. I kdyby něco vysoudil, o čemž docela silně pochybuji, tak ovocem jeho činů bude zejména to, že knihu si zřejmě přečte nesrovnatelně více lidí, než v případě, kdyby byl potichu.
Opravdu si myslím, že pokud by to někomu mělo nejvíc vadit, tak by to měl být sám Pán Ježíš. A jak správně poznamenal pan Mrázek, Pán Ježíš by se kvůli takovéto hlouposti určitě nesoudil. Kniha mě netrápí o nic víc, než když vidím lidi dnes a denně, jak Ježíše svým chováním i svými slovy urážejí zcela běžně (něco nevyjde podle našich představ a hned skoro každý začne klít: ježišikriste, ježišmarja nebo 'jen' ježiš apod.). Kdybych se měl nad každým takovým výrokem (mnohdy i z úst křesťanů - možná právě těch, kteří proti knize nejvíc protestují) nebo bezbožným chováním pohoršovat, tak bych se jen trápil a naříkal, a to přece nejde (samozřejmě, že mi to vadí, ale to je asi tak vše, co s tím mohu dělat).
Naopak uvědomuji, jak Pán je milostivý, že lidem mnoho toleruje a dává jim šanci vše odpustit, a také si uvědomuji, jak je lidské pokolení zkažené.
Kdybychom jen dokázali být jako On... |
|
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: Krytyk v Pátek, 06. únor 2004 @ 20:11:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dávám poslance Karase na zlatou slzu za to, že poslanec Karas udělal svým trestním oznámením na knihu Život Ježíše medvědí službu křesťanským církvím a spíše je poškodil v očích ateistické veřejnosti a knize samotné tím udělal dobrou reklamu. |
|
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: BenHur v Sobota, 07. únor 2004 @ 08:36:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dobry začátek, navrhuji další pokračování: podat žalobu na Svátu Karáska, za znevažování Ježíše texty svých písniček a potom projistotu na každého, kdo bude o Ježíši mluvit a nebude na to mít bumážku vydanou lidovci. Tak to jistě Bůh chce. :)
Navrhuji pana poslance na zlatou perlu, protože díky němu bude knížka (sice blbá, ale přece) o Ježíši skoro v každé domácnosti. :)
Pane poslanec, prosím, nemohl byste také odsoudit Evangelický katechismus, nebo třeba Letopisy Narnie!
|
|
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Sobota, 07. únor 2004 @ 19:55:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Chtěl bych se trochu zastat pana Karase, protože ho chápu. Miluje Boha a reagoval emotivně. To svědčí o tom, že má velkou víru. Bohužel se možná měl poradit s nějakými psychology. Na druhé straně jen tak přehlížet, jak je zesměšňován Pán Ježíš, také není dobré. Pana Karase si proto vážím.
V demokracii našeho typu je možné všechno. A nepřítel Boží se jen raduje.
Ale přiznejme si, zda Boha spíš nepoškozuje to, jak se chovají někteří i světoví politici, kteří tvrdí, jací jsou věřící a na druhé straně jejich činy………. To má mnohem větší důsledky než jedna knížka.
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: wollek v Neděle, 08. únor 2004 @ 13:55:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Miluje Boha a reagoval emotivně.
Věřím, že kdo miluje Boha, bude mít příležitost to ukázat i jindy.
To svědčí o tom, že má velkou víru.
Řekl bych, že kdo má velkou víru, nepotřebuje se o věci víry soudit před světským soudem a už vůbec ne tak okatě. Neboť velkou moc má vroucí modlitba spravedlivého...
Ovšem je chvályhodné, že se pan poslanec snažil pána Ježíše zastat. Toto mu nemůžeme odepřít. Jeho snaha byla zajisté dobře míněna a v první chvíli mne to snad i trochu potěšilo. Ovšem někdy je lepší jednat v moudrosti a zdrženlivosti, a ne jako čerstvě obrácený člověk. |
]
|
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: BODRYK v Pondělí, 09. únor 2004 @ 00:14:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Je zajímavé, že Pán Bůh dovede věci zase obrátit "na líc": všímám si, že nevěřící lidé se daleko více zajímají o film Ježíš i vlivem zmíněného sporu, a že chtějí vědět, kdo to doopravdy je. Je až překvapivé, jak úžasně je to vše načasované a jak to do sebe zapadá! Na reklamu filmu Ježíš v Praze (12.-27.2.2004) se vynaložilo přes milion korun! Bude se promítat 137x ve skoro 30 kinech Lucernou pro (590 sedících) počínaje. Na modlitební chvíli u Martina ve Zdi ve středu 4.2. bylo napočítáno více než 15 různých denominací - protestantských, katolických (římských i řeckých), armády spásy a svobodných! Úplný kousek nebe – ty tam jsou všechny žabomyší spory, křesťané se konečně na něčem spojili a je to krásné.
Sám bych asi také nikoho nežaloval za podobné a jiné urážky mne ani Pána Ježíše. On sám jich strpěl za svého života – zvl. na jeho konci – do sytosti a „trpěv nehrozil“. Panu poslanci to za zlé také nemám – ať jedná podle svého přesvědčení a víry.
Rozhodně bychom však, jako křesťané neměli mlčet v jiných věcech. Možná je to na novou diskusní skupinu:
Obnažené ňadro zpěvačky Jacksonové
Podívejte se, jak se Amerika pozvedla a ozvalo se tisíce pohoršených lidí! Evropa si bere příklad z Ameriky ve všem zlém a za tohle se jim posmívá do puritánů. Není něco špatně? Nevadí nám, že naše děti již pomalu vnímají nahotu, předmanželský a mimomanželský sex a homosexualitu jako normální? Doufám, že zatím ještě ne jako správný, ale už pomalu jako normální a i to už je velmi zlé. Měli bychom se nechat slyšet a nebýt potichu při každé takové příležitosti, dokud zde Pán svou církev zanechává jako „doubí v hrázi rybníka“, aby zlo mělo hranice – aby bylo pojmenováno a aby se s ním bojovalo. Pán Ježíš nepotřebuje, abychom se ho zastávali. K tomu nás nikde nenabádá. Ale máme se zastávat spravedlnosti a práva! Utiskovaných, vdov a sirotků. To je náš úkol.
Bodryk
|
|
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: BODRYK v Úterý, 09. březen 2004 @ 21:02:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Život Ježíše prý není hanobení
|
|
|
Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Úterý, 09. červen 2009 @ 14:04:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Není možné vtipkovat o Ježíšovi. Jestli jsme k tomu nebyli schopni dojít, je to velmi špatné. Ježíši je třeba se klanět a děkovat mu a ne ho zesměšňovat pánové a dámy.
|
Re: Re: Je možné vtipkovat o Ježíšovi? (Skóre: 1) Vložil: nula v Úterý, 09. červen 2009 @ 14:11:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | --Není možné vtipkovat o Ježíšovi.--
dle knihy je
--Jestli jsme k tomu nebyli schopni dojít, je to velmi špatné.--
jak pro koho,samozřejmě když dítěti někdo šáhne na jeho oblíbenou hračku také křičí
-- je třeba se klanět a děkovat mu a ne ho zesměšňovat--
to je typické pro modlářství |
]
|
|
|
|